Werkstijl
Van Gogh wilt tekeningen maken die mensen raakt. Hij wilt ze ontroeren door zijn gevoelens en expressie te uiten. Dit doet hij niet door zomaar gezichten te tekenen en handen te tekenen, maar door gebaren en uitdrukkingen te laten zien. Hij streeft meer naar de werkelijkheid, het expressionisme. Hij werd vaak geïnspireerd door de schoonheid van het platteland of door de mensen die hij tegenkwam.
Jean-Françoise Milett
Wanneer Van Gogh in 1881 naar zijn neef Mauve in Den Haag gaat, leert hij bij hem wat over schilderen. Mauve liet hem werken met waterverf en olieverf, zodat Van Gogh meer met kleur zou kunnen oefenen. Mauve steunde hem met geld voor het schilderen. Na een tijd krijgen ze ruzie met elkaar. Hij vond dat Mauve hem niet genoeg hielp en hem verwaarloosde. Dit kan ook komen doordat hun meningen erg verschilden.
Jean-François Millet had veel invloed op Van Gogh's werken. Van Gogh begon al in 1880 met het kopiëren van Millets werken. Van Gogh vond dat niemand anders hem betere voorbeelden kon geven. Millet was een etser en schilder uit de school van Barbizon. Dit was een impressionistische Franse kunstschool. Er werden landschappen geschilderd op een manier waarbij er veel aandacht werd besteed aan het neerzetten van kleuren die een bepaalde sfeer aangaven. Millet zei eens, ''Ik ben als boer geboren en zal als boer sterven.'' Je kan Millets werk zien als een eerbetoon aan landarbeiders en boeren. Van Gogh en Millet hebben op dit gebied het zelfde idee. Ze voelde allebei medelijden met de mensen die met hun eigen handen de grond bewerkten. Door te kijken hoe de mensen, die van hetzelfde klasse zijn als de boeren, hard werken voor weinig, kregen Van Gogh en Millet respect voor hun. Je ziet het ook op hun schilderijen. Nadat Van Gogh in 1888 bij zijn ouders in Etten (Noord-Brabant) ging wonen, werd hij geïnspireerd door de plaatselijke boerenbevolking. Zijn voorkeur om het boerenleven te schilderen verdwijnt echter wanneer hij naar Parijs gaat.
Noon: Rest of work (after Millet)
Père Tanguy
In Parijs maakte Vincent kennis met Père Tanguy's hobbywinkel. Tanguy was een verfhandelaar bij wie arme kunstenaars materialen konden krijgen. De materialen die Tanguy verkocht waren van kwaliteit en kon je voor een goedkope prijs kopen. Hij accepteerde ook schilderijen als betaling. Zijn winkel werd een ontmoetingsplek voor schilders. Door de vele verzamelingen van schilderijen kon zijn winkel ook als expositieruimte gebruikt worden. Hierdoor werden er veel nieuwe werken van nieuwe kunstenaars geëxposeerd. Hier waren ook een paar Japanse prenten bij.
Père's echte naam is eigenlijk Julien. Voor de meeste kunstenaars die in en uit zijn winkel kwamen, werd hij Père(vader) genoemd, omdat het zo een gulle man was en ze hem zagen als een vaderfiguur. Vincent schreef eens in een brief naar zijn broer, "Hij is een grappige, goedhartige kerel en ik denk vaak aan hem. Mocht hij schilderijen voor zijn etalage nodig hebben, dan kan hij een paar van hier (Arles) krijgen.'' Tanguy had hierdoor vele werken van Van Gogh in bezit.
Le Père Tanguy, een schilderij die Van Gogh heeft gemaakt in 1887 met Julien Tanguy op de voorgrond en op de achtergrond Japanse Prenten.
Impressionisme
Toen Van Gogh naar zijn broer in Parijs verhuisde kwam hij in aanraking met het impressionisme. De stroming waarmee Van Gogh werkte was impressionisme en later post-impressionisme. Deze stroming (impressionisme) is in 1885 in Frankrijk ontstaan. Impressionisme is het vastleggen van een beeld op een bepaald moment van de dag. Er wordt geen aandacht gegeven aan detail. Door snel te schilderen, krijg je een impressie, een indruk. Zelf schilderde Van Gogh in Parijs met lichtere tinten en ook schilderde hij losser met de penseel.
Door gebruik van ongemengde kleuren, die in stippen naast elkaar op het doek worden aangebracht, krijg je van een afstand de indruk dat het een mengkleur is. Dit is het pointillisme. Via Georges Seurat en Paul Signac kwam Van Gogh in aanraking met het pointillisme. Je leest al 'point', met puntjes of stipjes werken Hierbij moet je ook beter nadenken over het kleurgebruik om het goed passend te maken.
Van Gogh ging in de jaren 80 in tegenstelling tot andere schilders wild schilderen. Deze snelle en spontane manier van schilderen gaf zijn werken een impressionistisch indruk. Hij zei eens dat hij alleen zin in het leven had als hij als een woesteling leefde. Dit zorgde ervoor dat er in een paar jaar tijd een enorme productie van schilderijen opleverde.